3D-Coat マニュアル 1 章 SECTION 1 1.1 Sculpt ( ボクセル ) Room

1.1 The Voxel Room

Probably the most unique set of tools and functions found in the 3D sculpting venue reside in this “Room”. Nicely divided from other portions of the 3DCoat environment - The Voxel Room contains a set of tools and functions that allow you to construct the most detailed and elaborate organic and mechanical models that one could conceive. In essence, The Voxel Room is composed of 2 working modes - Pure Voxels and Surface Mode.  Pure Voxels create models with modifiable volume - and Surface Mode allows you to work with only a “skin” - which can either be stretched and re-skinned or expanded and contracted with an adaptive subdivision mesh (LiveClay) - adding extra geometry only when you desire, and which you control the density of. You can choose to begin in Pure Voxels and eventually move your sculpture into Surface Mode (for increased performance, memory preservation and very fine detail work) - or start from the beginning working with “Surfaces”.

1.1 Sculpt ( ボクセル ) Room ****

3D彫刻会場にある最もユニークなツールと機能のセットは、おそらくこの「部屋」にあります。 3DCoat環境の他の部分とうまく分かれています -  Sculpt ( ボクセル ) Room には、考えられる最も詳細で精巧な有機的および機械的モデルを構築するためのツールと機能のセットが含まれています。
本質的に、Sculpt ( ボクセル ) Room は2つの作業モード - 純粋な Voxel ( ボクセル ) と Surface ( 表面 ) モード - で構成されています。 Pure Voxels は変更可能なボリュームでモデルを作成します - そして Surface Mode は“ skin (スキン ) ”のみで作業することを可能にします - それは伸縮や再 skin (スキン) あるいは LiveClay ( 適応細分化メッシュ ) による拡張と収縮のどちらでも(あなたが望むときだけ、そしてあなたが密度をコントロールするときだけ、余分なジオメトリを加えることが)可能です
ピュアボクセルから始めて最終的に彫刻を Surface Mode に移行する(パフォーマンスの向上、メモリの節約、非常に詳細な作業のために)ことができます。

**** Voxel ( ボクセル ) Room:3D-Coat 4.8 では
英語の表示では Voxel は Sculpt

日本語の表示ではボクセル
訳の表記は、最新版の 3D-Coat 4.8 にあわせ Sculpt ( ボクセル ) Room としました


Many of the Voxel Room Tools lend themselves to freeform “Brush-Based” sculpting operations - giving the artist the freedom of building with the equivalents of clay, wax, wood, stone and paint.  3D-Coat also makes full use of your graphics tablet’s abilities. Other tools provide for precision required in constructing mechanical model forms.  Notable among these are those tools found in the “E” Panel - a selection of spline and polygon based drawing tools which can be positioned and altered as you work. Both varieties of tools give the user the fastest, most fluid and accurate ways of constructing any type of model you might conceive. Since the Voxel environment is based largely on the use of “Brushes” - it is important to grasp their nature and composition - for it relates to many other areas and Rooms found within the 3D-Coat application. Brushes consist primarily of the form of the Brush as defined by Brush Alphas found in the main “Brush” Panel, as well as their corresponding “Options” found in the Options Panel.

Sculpt ( ボクセル ) Room Toolsの多くは「ブラシベース」の彫刻作業を自由に行うことができます。これにより、アーティストは粘土、ワックス、木、石、塗料と同等のものを使って彫刻ができます。
3D-Coatは、グラフィックタブレットの機能を最大限に活用します。他のツールは、機械モデルフォームの構築に必要な精度を提供します。
これらの中で注目に値するのは、「E」パネル **** にあるツールです。作業中に配置や変更が可能な、スプラインおよびポリゴンベースの描画ツールの選択です。
どちらの種類のツールでも、ユーザーが想像する可能性のあるあらゆる種類のモデルを構築するための最速で最も流動的で正確な方法をユーザーに提供します。
Sculpt ( ボクセル ) 環境は主に「ブラシ」の使用に基づいているため、それらの性質と構成を把握することが重要です。なぜなら、それは 3D-Coat アプリケーション内にある他の多くの領域と Room に関連するためです。
ブラシは主に、メインの「Brush」パネルにある「Alphas」で定義されている「Brush」の形式と、それに対応する「Options」パネルにある「Options」で構成されています。

**** 「E」パネル:キーボードショートカット e で、表示されるパネル
3D-Coat 4.8 では、Sculpt Room のトップメニュー
Windows > Popups > Brush Operations でも表示できる。


Voxel Brushes can be adjusted “on the fly” by means of the “Right Mouse Button” and horizontal or vertical gestures within the 3D Viewport. Corresponding slider settings can be found within the “Brush Parameters” Panel, which show and augment the Mouse-Based parameters, and are found at the top of the 3D-Coat interface. Brush strokes can also be modified by using functions from the “Materials, Masks, Strips, Models and Splines Panels, when the context is appropriate. Since voxels are, by nature, memory and processor intensive - it is important to think of them as a beginning to the total range of steps needed to finalize a model initiated within 3D-Coat for final production and publishing to an external application.  So, it is most practical to start sculpting in voxels with the least amount of resolution required to capture the most basic form of the overall model. Once basic form and structure are achieved, you can “Resample” or use the “Res+” tool to advance to a higher level of detail.

Sculpt ( ボクセル ) ブラシは、「マウスの右ボタン」と3Dビューポート内の水平または垂直のジェスチャを使用して「on the fly **** 」で調整できます。
対応するスライダー設定は、マウスベースのパラメーターを表示および拡張する「ブラシパラメーター」パネル内にあり、3Dコートインターフェイスの上部にあります。状況に応じて、「マテリアル」、「マスク」、「ストリップ」、「モデル」、および「スプライン」パネルの機能を使用してブラシストロークを変更することもできます。
ボクセルは、本質的にメモリとプロセッサに負荷がかかるので、3D-Coat内で開始されたモデルを最終的な制作および外部アプリケーションへの公開のために完成させるのに必要なステップの全範囲の始まりと考えることが重要です。そのため、モデル全体の最も基本的な形式をキャプチャするのに必要な最小限の解像度でボクセルを作成することが最も実用的です。
基本的なフォームと構造が完成したら、「Resample」または「Res +」ツールを使用してより高いレベルの詳細に進むことができます。

**** on the fly:「その場で」、「すぐに」という意味。マウス操作で、ブラシのサイズと強度を調整できる


If you’d like to preserve the different stages of modeling - as represented by resolution (from low to high) - simply duplicate a layer before applying “Res+” (Resampling) and proceeding with your sculpting operations. Use the Voxel “Layers” Panel to store different versions of your sculpture, as well as parts of the model that need different and separate features and detail.  These can all be transferred into different “Retopo Groups” for adding unique topology to each - and ultimately to the “Paint Room” for final displacement, bump and color texture creation. By Right-Clicking on any “Voxel Layer” - you obtain access to the most frequently used functions that deal with Voxels.  More functions can be found in the main “Voxel Menu” at the top of the interface. To view the current statistics of your Voxel Sculpture, or to obtain “Tool Tips” in expanded form, just look at the “Statistics” Panel located at the bottom left of the interface.

解像度(低から高)で表されるように、モデリングのさまざまな段階を維持したい場合は、「Res +」(リサンプリング)を適用してスカルプト操作を続行する前に、レイヤーを複製するだけです。

Sculpt ( ボクセル ) の Layers ( レイヤー ) パネル **** を使用して、彫刻のさまざまなバージョンを保存することができます。また、モデルのさまざまな機能や詳細が必要な部分も保存できます。

これらはすべて、それぞれ独自のトポロジーを追加するための異なる「Retopo グループ」に、そして最終的には「Paint Room」に転送して仕上げの displacement、バンプ、カラーテクスチャを作成することができます。 「ボクセルレイヤー **** 」を右クリックすると、Sculpt ( ボクセル ) を扱う最もよく使われる機能にアクセスできます。

その他の機能は、インターフェイス上部のメインの [Sculpt ( ボクセル ) メニュー] にあります。 あなたのボクセル彫刻の現在の統計を見るために、または拡張された形で「ツールのヒント」を得るためには、ちょうどインターフェースの左下にある「Statistics(統計)」パネルを見てください。

**** Layers ( レイヤー ) パネル:Sculpt Room のトップメニュー
Windows > Popups > Layers で表示される。ショートカットは l(小文字の L) 
**** ボクセルレイヤー:Windows > Popups > VoxTree で表示される VoxTree 内のレイヤー


Use the “File” menu to access all “Import” functions for bringing in external creations into the Voxel environment - and use “Export” functions for producing various direct Polygonal and Raw Voxel versions of your sculpture - to be used and modified in external CAD and 3D printing applications.

外部ファイルを Sculpt ( ボクセル ) 環境に取り込むためのすべての「 Import ( インポート ) 」機能にアクセスするには「 File ( ファイル )  」メニューを使用し、外部CADや 3Dプリンタアプリケーションで使用および変更するために彫刻のさまざまな直接ポリゴンおよび生ボクセルバージョンを作成するために「Export  ( エクスポート ) 」機能を使用します。