3D-Coat マニュアル 6 章 SECTION 1 1.7 テクスチャ メニュー

1.7  Textures Menu

Import:  Choose from the list, at left, which sort of texture you wish to import.

Export:  Choose from the list, at left, which sort of texture you wish to export for use in 3rd party applications.

Also, add further refinement to your exported texture data by checking any of the 4 boxes listed below the Export command.

Adjust:  From the array of Layers present in your Paint Room file - choose from the Options shown, at left - which include some common image adjustment parameters - as well as some very specialized options that are tailored for professional users.

Import UV:  Actually imports a mesh that has UV coordinates and maps - replacing those maps with new ones present in the UV Room selected map.

Export UV:  Exports the model currently being worked on without its accompanying textures.  This allows for editing of the UV map, itself, within a 2D image editing program.

Export SL Sculpt Map:  Takes the current UV information and exports this for use in an editor for the purpose of creating assets for the program “Second Life”.



1.7 テクスチャ メニュー

インポート:左側のリストからインポートするテクスチャの種類を選択します。

書き出し:左側のリストから、サードパーティアプリケーションで使用するために書き出すテクスチャの種類を選択します。

また、書き出しコマンドの下に表示されている4つのボックスのいずれかをチェックして、書き出したテクスチャデータをさらに細かくします。

調整:Paint Roomファイルにある一連のレイヤーの中から、左側に表示されているオプションから選択します。これには、一般的な画像調整パラメータや、プロユーザー向けの特別なオプションも含まれます。

UVをインポート:UV座標とマップを持つメッシュを実際にインポートします - それらのマップをUVルームで選択されたマップに存在する新しいものと置き換えます。

UVをエクスポート:現在作業中のモデルをテクスチャなしでエクスポートします。 これにより、2D画像編集プログラム内でUVマップ自体を編集することができます。

SLスカルプトマップをエクスポート:現在の UV 情報を取得し、プログラム「Second Life」のアセットを作成する目的でエディタで使用するためにこれをエクスポートします。



Texture UV Editor:  Opens a comprehensive editor for viewing and editing textures maps in their “Unwrapped” form.

Choose to edit any existing UV Map texture, including diffuse color, normal, specular or the entire shaded model.

Since 3D-Coat allows you to make as many UV Maps of an object as you need, choose to view and work on any one of these from the drop-down menu.

Texture Baking Tool:  Opens the Texture Baking dialog which contains all of the parameters you will require for Baking texture information to your model. Calc Occlusion:  Runs a routine which calculates “Ambient Occlusion” (global illumination) based on tracing a number of light rays surrounding an object.  Use this to simulate “real world” ambient lighting situations.  May take a long time to complete.

Offset Tool:  When you import an image plane for creating a flat texture (as found in the opening 3D-Coat dialog) - you have the option to make a tiling texture (that repeats and wraps to the other side of the image).  Use this tool to help you align the texture so that it wraps in the way you desire.


Texture UV Editor:テクスチャマップを "Unwrapped"形式で表示および編集するための包括的なエディタを開きます。

使用色、法線、鏡面反射、またはシェーディングモデル全体など、既存のUVマップテクスチャを編集することを選択します。

3D-Coatでは、必要に応じてオブジェクトのUVマップをいくつでも作成できるので、ドロップダウンメニューからこれらのいずれかを表示して作業することを選択します。

Texture Baking Tool:Texture Bakingダイアログを開きます。このダイアログには、テクスチャ情報をモデルにベイク処理するために必要なすべてのパラメータが含まれています。 オクルージョンの計算:オブジェクトの周囲の多数の光線をトレースして「アンビエントオクルージョン」(グローバルイルミネーション)を計算するルーチンを実行します。 これを使用して、「現実の」周囲光の状況をシミュレートします。 完了までに時間がかかる場合があります。

オフセットツール:フラットテクスチャを作成するためにイメージプレーンをインポートすると(開く3D-Coatダイアログに表示されるように) - (テクスチャの反対側に繰り返してラップする)タイリングテクスチャを作成するオプションがあります。 このツールを使用して、好みの方法でラップするようにテクスチャを整列させます。