3D-Coat マニュアル 5 章 SECTION 1 1.8 リトポメニュー

1.8  The Retopo Menu

Of course any good tool has more to it then meets the eye. The retopology tools are no exception. You can find the menu in the top tool bar, under Retopo. Below are
listed all of the functions in this menu.

Import retopo mesh:  Import an external mesh to continue creating topology started in another 3D modeling program.

Export:  Exports a retopo mesh to continue work in an external 3D application.

Export selected:  Exports only the selected faces of your retopo mesh.

Export separated groups:  Exports each Retopo Group as a separate file.

Export as DXF for laser cutting:  Exports the connected boundary of a UV island to facilitate laser or CNC cutting.

Use current low-poly mesh:  A reference mesh can be imported to retopologize big objects made in another 3D modeling program. They can contain reference to textures. In this case the objects will be colored; color will be used in baking and merging into the scene.

Select faces:  Selects faces based on the following options: Triangles, Quadrangles or N-Gons.

Apply symmetry to all layers:  Makes all symmetrical operations permanent for all Retopo Groups - allowing them to be “Merged” into the Paint Room and “Unwrapped” in the UV Room.

Apply symmetry to current layer:  Makes only the currently selected Retopo Group permanently symmetrical for Merging and Unwrapping.

Virtual mirror mode:  Allows the temporary creation of symmetrical topology as dictated by the Symmetry dialog.
Use one of the 2 above commands to make the symmetrical topology permanent.  You need only work on one side of the mesh.

Auto unwrap attached faces:  Check this option to create UV’s automatically.

Unwrap:  The same command found in the “UV Tools” section of the Tool Panel.

Close holes:  A very valuable option which attempts to repair holes in imported Retopo meshes - especially dense scanned meshes.

Clear mesh:  Clears the whole mesh from the selected Retopo Group.

Subdivide:  Subdivides the whole mesh, using one iteration, from the current Retopo Group.

Relax:  Relaxes the Retopo mesh to aid in snapping to the reference surface - for the currently selected Retopo Group.
 

1.8 リトポ メニュー

もちろん、どんな優れたツールでもそれを実現することができます。 Retopologyツールも例外ではありません。 上部のツールバーのリトポの下にメニューを見つけることができます。 以下は、このメニューのすべての機能を一覧表示します。

リトポメッシュのインポート:外部メッシュをインポートして、他の3Dモデリングプログラムで開始されたトポロジの作成を続けます。

エクスポート:外部3Dアプリケーションで作業を続けるために、リトポメッシュをエクスポートします。

選択したものをエクスポート:リトポメッシュの選択した面のみをエクスポートします。

別々のグループをエクスポートする:各リトポグループを別々のファイルとしてエクスポートします。

レーザー切断用のDXFとしてエクスポート:レーザーまたはCNC切断を容易にするためにUVアイランドの接続境界をエクスポートします。

現在の低ポリメッシュを使用する:参照メッシュをインポートして、別の3Dモデリングプログラムで作成された大きなオブジェクトを再棄権することができます。 それらはテクスチャへの参照を含むことができます。 この場合、オブジェクトは色付けされます。 色はベイク処理やシーンへのマージに使用されます。

面を選択:次のオプションに基づいて面を選択します。三角形、四角形、またはN角形。

すべてのレイヤーに対称性を適用する:すべてのRetopoグループに対してすべての対称的な操作を永続的にします。それらをペイントルームに「マージ」し、UVルームに「アンラップ」することができます。

現在のレイヤーに対称性を適用する:現在選択されているリトポグループのみをマージとアンラップのために恒久的に対称にします。

仮想ミラーモード:[対称]ダイアログの指示に従って、対称的なトポロジを一時的に作成できます。
対称トポロジを永続的にするには、上記の2つのコマンドのいずれかを使用します。 メッシュの片側だけで作業する必要があります。

添付面の自動展開:UVを自動的に作成するには、このオプションを選択します。

展開:ツールパネルの「UVツール」セクションにあるのと同じコマンドです。

穴を閉じる:インポートされたリトポメッシュ - 特に密にスキャンされたメッシュの穴を修復しようとする非常に貴重なオプションです。

メッシュをクリア:選択したリトポグループからメッシュ全体をクリアします。

細分化:現在のリトポグループから、1回の繰り返しでメッシュ全体を細分化します。

リラックス:現在選択されているリトポグループの場合、リトポメッシュを緩和して基準面へのスナップを支援します。
 
 
Bake texture:  Invokes the “Texture Baking Tool”, which allows you to bake the Diffuse, Specular, Normal and Displacement textures which have been already applied to your “Merged” Retopo mesh - onto a similar, external polygonal mesh file.

Go to the next sub-topic for a complete description.

Merge into scene:  Lets you merge a retopologized mesh into scene. All details from the reference mesh will be baked into a new object. Additional extrusion can also be applied. A UV-set is required, but if you have not assigned a UV-set it will be generated automatically.

Merge selected only:  Merges into the Paint Room - only those faces which are currently selected.

Merge coarsed mesh:  Merges a mesh into the Paint Room that has the number of polygons specified.

Use names correspondence for baking:  Assures that only Retopo Groups bearing the same name as their Voxel Layer counterparts are Baked and Merged into the Paint Room.

Check groups and volumes correspondence:  Checks for correspondence in Retopo Groups with their Voxel Layer derivatives.
 

テクスチャをベイク処理:「結合」リトポメッシュにすでに適用されている「ディビジョン」、「スペキュラ」、「ノーマル」および「ディスプレイスメント」テクスチャを、同様の外部ポリゴンメッシュファイルにベイク処理できる「テクスチャベイクツール」を呼び出します。

完全な説明については、次のサブトピックに進んでください。

シーンにマージ:retopologized メッシュをシーンにマージできます。 参照メッシュからの詳細はすべて新しいオブジェクトに焼き付けられます。 追加の押出成形も適用することができる。 UVセットは必須ですが、UVセットを割り当てていない場合は自動的に生成されます。

選択部分のみをマージ:ペイントルームにマージします - 現在選択されている面のみをマージします。

coarsed mesh をマージ:指定したポリゴン数を持つペイントルームにメッシュをマージします。

ベイク処理に名前の対応を使用する:ボクセルレイヤーの対応物と同じ名前を持つリトポグループのみがベイク処理されてペイントルームに統合されるようにします。

グループとボリュームの対応を確認する:リトポグループとそのボクセルレイヤーの派生物との対応をチェックします。
 

Baking_Parameters:

Merge with Ptex:  Takes the mesh as defined in the Retopo Group for an object and Merges it into the Paint Room and “Objects” Panel, making it ready for texturing operations, using the Ptex method.

Merge hull with Ptex:  Merges only the outer “hull” of the Retopoed object into the Paint Room and Objects Panel for texturing using the Ptex method.

Merge Patch:  Merges only the Retopo geometry, without projecting details, into the Paint Room and Objects Panel.

Merge into scene (microverts):  Merges the currently selected Retopo mesh into the Paint Room and Objects Panel - making it ready for texturing using the “Micro-Vertex” method.  Use this on objects where you wish to paint “actual” displacement in real time.

Merge hull (microverts):  Works like “Merge into scene”, but is optimized for multi-objects - and prefers projection using the outer points of the reference mesh.  Readies mesh for texturing using the “Micro-Vertex” method.

Merge patch (microverts):  Readies the Retopo mesh for texturing using the “Micro-Vertex” method, but uses only the “raw” form of the mesh and performs no “baking” operations. Merges the result into the Paint Room and “Objects” Panel.

Merge with NM (per-pixel):  Merges the Retopo mesh from the currently selected Retopo Group into the Paint Room and the “Objects” Panel, readying it for texturing using the “Per-Pixel” method.  Details are baked as a Normal Map.  A dialog is presented which allows for including a Paint Room layer for simulated “Ambient Occlusion” (global illumination).

Merge patch (per-pixel):  Merges the raw mesh from the currently selected Retopo Group into the Paint Room and the “Objects” Panel - for texturing using the “Per-Pixel” method.

Merge for per-pixel painting with displacement:  Merges a baked version of the current Retopo Group into the Paint Room and “Objects” Panel for texturing using the “PerPixel” method.  An attempt is made to also include a real displacement map (but is usually not suitable for objects with deep displacement).

Save retopology state:  Saves a file which captures the current state of your Retopo mesh.

Restore retopology state:  Loads a saved file that had captured the state of a Retopo Mesh.
 

ベーキングパラメータ:

Ptexとマージ:オブジェクトのリトポグループで定義されているようにメッシュを取得し、Ptexメソッドを使用して、Paint Roomと[Objects]パネルにマージし、テクスチャ操作の準備を整えます。

Ptexによる船体のマージ:Ptexメソッドを使用したテクスチャリングのために、Retopoedオブジェクトの外側の「船体」のみをPaint RoomおよびObjectsパネルにマージします。

パッチのマージ:詳細を投影せずにリトポジオメトリのみをペイントルームとオブジェクトパネルにマージします。

シーンへのマージ(マイクロバーツ):現在選択されているリトポメッシュをペイントルームとオブジェクトパネルにマージします。これにより、「マイクロバーテックス」メソッドを使用したテクスチャリングの準備が整います。 あなたがリアルタイムで「実際の」 displacement を描きたい所でこれを使いなさい。

マージハル(マイクロバート):「シーンにマージ」のように機能しますが、マルチオブジェクト用に最適化されており、参照メッシュの外側の点を使用して投影することを好みます。 「Micro-Vertex」メソッドを使用してテクスチャリングのためのメッシュを準備します。

パッチのマージ(microverts):リトポメッシュを「Micro-Vertex」メソッドを使用してテクスチャリングする準備をします。ただし、メッシュの「raw」形式のみを使用し、「ベイク」操作は実行しません。 結果をペイントルームと「オブジェクト」パネルにマージします。

NM(ピクセル単位)でマージ:現在選択されているリトポグループのリトポメッシュをPaint Roomおよび[Objects]パネルにマージし、[Per-Pixel]メソッドを使用してテクスチャリングする準備をします。 詳細は法線マップとして焼かれます。 シミュレートされた「アンビエントオクルージョン」(グローバルイルミネーション)のためにPaint Roomレイヤーを含めることを可能にするダイアログが表示されます。

パッチのマージ(ピクセル単位):現在選択されているリトポグループの生のメッシュをペイントルームと「オブジェクト」パネルにマージします。これは「ピクセル単位」の方法を使用してテクスチャを作成するためです。

ディスプレイスメント付きピクセル単位のペイントのマージ:現在のリトポグループのベイク処理バージョンをペイントルームおよび[オブジェクト]パネルにマージして、[パーピクセル]メソッドを使用してテクスチャリングします。 実際のディスプレイスメントマップも含めることを試みます(ただし、通常は深いディスプレイスメントを持つオブジェクトには適していません)。

Retopologyの状態を保存する:リトポメッシュの現在の状態をキャプチャしたファイルを保存します。

Retopologyの状態を復元する:リトポメッシの状態をキャプチャした保存済みファイルをロードします。