3D-Coat マニュアル 4 章 SECTION 1 1.3 Flow Guides

1.3 Flow Guides

When no guides are placed by the user, AUTOPO usually produces good polygon flow throughout the resulting mesh, with no unwanted twisting. (Facial topology being the exception).

However, adding guides which do not reach far enough can result in this unpleasant twisting of edge loops and polygon rings.

The best practice, when dealing with organic shapes that have appendages (arms, legs, fingers), is to start and stop the guide lines before and after “connecting” joints, where a thinner piece of geometry meets a thicker piece (i.e. where an arm meets a shoulder or an arm joins a hand).

In these cases, the guide should be drawn as a continuous line starting before the shoulder and extending beyond the wrist and well into the hand area.  Fingers should be given guides that start and the tip and continue beyond the wrist, when possible (the longer the better).  This helps eliminate any twisting.

In areas of your model where loop consistency is desired and there are no branching areas, use “through” guides - longitudinally and laterally - starting and stopping the guide line outside of the mesh area.

These guides will, by default, be straight lines and will serve to “slice” the model all the way through - saving you the time of drawing separate guides for the front and back surfaces.  This type of guide works well in areas like the torso and within the “girth” of an arm or leg, for example.

When a “through” guide is used laterally across an area like an arm, they will form complete “loops” around the arm.


1.3 Flow Guides

ユーザーによってガイドが配置されていない場合、AUTOPOは通常、結果として得られるメッシュ全体に良好なポリゴンフローを生成し、不要なねじれはありません。 (顔のトポロジーは例外です)。

ただし、十分に届かないガイドを追加すると、エッジループとポリゴンリングが不快にねじれることになります。

付属物(腕、脚、指)がある有機的な形を扱うときの最良な手法は、ジョイントを「接続」する前後にガイドラインを開始および停止することです。 いいかえれば、腕が肩にぶつかるか、腕が手に加わっている状態。
このような場合、ガイドは肩の手前から手首を越えて手の領域まで伸びる実線で描く必要があります。 可能であれば、指には始点と先端を指し、手首を超えて続くような指針を与えるべきです(長いほど良い)。 これはねじれを解消するのに役立ちます。

ループの一貫性が必要で分岐領域がないモデルの領域では、「スルー」ガイド(縦方向と横方向)を使用して、メッシュ領域の外側でガイドラインを開始および停止します。

これらのガイドは、デフォルトでは直線になり、モデル全体を「スライス」するのに役立ちます。前面と背面で別々のガイドを描く時間を節約できます。 このタイプのガイドは、例えば胴体のような領域や腕や脚の「周囲」の範囲内でうまく機能します。

「スルー」ガイドを腕のような領域を横切って横方向に使用すると、腕の周りに完全な「ループ」が形成されます。