3D-Coat マニュアル 4 章 SECTION 1 1.4 Automatic UV’s

1.4 Automatic UV’s

If you choose one of the more extremely automated options for AUTOPO, (“AUTOPO for Per-pixel”, for example), be aware that 3D-Coat will mark and “Unwrap” your mesh in its own automatic way.  This can often work out well, producing a UV Map with consistently sized quadrangles throughout - but the seams of this UV Map may be awkwardly placed for certain view angles and uses.

When you anticipate potential problems, it may be best to choose the simple “AUTOPO” function and mark all seams and Unwrap your mesh manually, inside the “Retopo Room” before “Merging” your mesh into the Paint Room.


1.4 Automatic UV’s

あなたがAUTOPOのためのより極端に自動化されたオプションのうちの1つ(例えば、「ピクセルあたりのAUTOPO」)を選ぶならば、3Dコートがそれ自身の自動的な方法であなたのメッシュに印を付け、そして「展開する」ことに注意しなさい。

これはよくうまくいくことがあり、一貫して四角形の大きさを持つUVマップを作成します - しかし、このUVマップの継ぎ目は特定のビューアングルと用途にはぎこちなく配置されるかもしれません。

潜在的な問題が予想される場合は **** 、単純な「AUTOPO」機能を選択し、すべてのシームをマークして、「Retopo Room」内でメッシュを手動で展開してから、Paint Roomにメッシュを「Merging」します。


**** 潜在的な問題が予想される場合は:AUTOPO > Instant Meshes(auto) などを選択して、簡素に AUTOPO を済ませる。
その後、リトポルームにおいて、手動で UV 展開をする。
リトポルームで Bake を行い、ペイントルームで塗装をする。
と解釈できる

追記:リトポルームで、手動で UV 展開するときは、UV ルームと行き来して作業(UV ルームの機能を併用する)をすすめると、効率がよい。