3D-Coat マニュアル 5 章 SECTION 1 1.3 ベーシック (Basic Tools)
1.3 Basic Tools
Add/split: This tool lets you simply add edges by pointing and clicking in the location you would like to add the edge.
Select: This tool has three primary modes, allowing you to select Points, Edges and Polygons.
Select Path: Define a seam for Unwrapping by designating a path composed of vertices you select in linear order. Press “Enter” when you have established your path to create the seam.
Quads: You can use 4 different methods for defining new topology, one quadrangle at a time.
Points/Faces: Use this tool to create either quadrangles or triangles, point by point - hovering the mouse cursor over the area defined by the points and “Right Clicking” to establish the new polygon.You can move vertices by “Right-Clicking” and dragging it.
Cap: Hovering the mouse cursor over a hole surrounded by connected topology and “Right-Clicking” creates a “pole” and the connecting triangles which serve to close the hole.
Strokes: Create topological “cuts” which form loops through an area of a model, or draw freeform splines with an even spacing of vertices which you define in advance. One use for this tool is to define a surrounding cylinder of polygonal rings by first drawing a sequence of loops (start drawing in empty space and finish in empty space) - then draw a freeform spline along the length of a model “appendage” (arm or leg), and pressing “Enter” to finalize and create a cylindrical set of faces which define the appendage.
Brush: This tool can be used to “Tweak” a set of vertices based on a “soft selection” determined by the size of the Brush. Holding down “Shift” while using this tool causes the brushed polygons to be “relaxed” or smoothed.
1.3 ベーシック
追加 / 分割:このツールを使用すると、エッジを追加したい場所をポイントしてクリックすることで、エッジを簡単に追加できます。
選択(4.8 選択 / 編集):このツールには3つの主要なモードがあり、ポイント、エッジ、ポリゴンを選択できます。
パスを選択:選択した頂点で構成されるパスを線形順に指定して、ラップを解除するシームを定義します。 縫い目を作成するためのパスを設定したら、Enterキーを押します。
四角形:新しいトポロジを定義するには、一度に1つの四角形の4つの異なる方法を使用できます。
点と面:このツールを使用して、ポイントごとに四角形または三角形を作成します。マウスカーソルをポイントで定義された領域の上に移動し、[RightClicking]をクリックして新しい多角形を設定します。 それをドラッグします。
ふた:接続されたトポロジと「右クリック」で囲まれた穴の上にマウスカーソルを合わせると、穴を閉じるのに役立つ「極」と接続する三角形が作成されます。
ストローク:モデルの領域をループするトポロジー的な「カット」を作成するか、あらかじめ定義した頂点の間隔を均等にしてフリーフォームスプラインを描画します。 このツールの使用法の1つは、最初にループのシーケンスを描画し(空のスペースで描画を開始し、空のスペースで終了)、次にモデル「付属」の長さに沿ってフリーフォームスプラインを描画することによって、多角形リングの周囲の円柱を定義することです。 そして「Enter」を押して、付属肢を定義する一連の円筒形の面を完成させ作成します。
ブラシ(4.8 調整の移動ブラシ):このツールは、ブラシのサイズによって決定される「ソフト選択」に基づいて頂点のセットを「微調整」するために使用できます。 このツールを使用しているときに[Shift]キーを押したままにすると、ブラシをかけたポリゴンが「リラックス」またはスムーズになります。
**** 3D-Coat 4.8 では、プリミティブ、Refill が追加
ブラシは、調整のなかの移動ブラシとなっている