3D-Coat マニュアル 6 章 SECTION 1 1.8 Sample UV Workflow

1.8 Sample UV Workflow (David Schoneveld)


1. Import your object

2. Switch to the UV room

(optional) clear seams and start from scratch if its something that's not been UV'ed before or if its something that's been edited too much to keep the seams.

 (alt optional) Auto seams is another good place to start. 3D Coat will try to best guess where the seams should be.

(alt 2 optional) Sharp Seams is another auto seams best used for mechanical objects as a starting point.

3. You can try both and just undo or clear seams at any point.

4. Clicking on an edge creates a seam.

Holding Ctrl while clicking removes a seam

5. Make sure to cut/add seams to corner edges to help the shape unfold. If you see an area too red or too blue it means there will be a lot of unfolded distortion in that area and you might want to try to cut more seams around it to help the island better unfold.

6. Completely cutting an area off automatically creates a new UV island, and the interface will update with new color patch for that section.

At this point the UV previewer is showing what will unwrap when you actually unwrap it, but currently its not yet unwrapped.

7. Now that we click unwrap we can see how well the unfolding process worked.

8. (optional) You can rotate and scale the islands a bit to either exaggerate the more important parts (scale them up) and/or to reduce the space between islands.

(optional) Use the brush to smudge areas of the island to finish the unfold.

9. We now apply the UV's the the mesh. Its important to note that we have been editing the UV layout but we've not yet applied them to the mesh. If we export w/o applying or
move back to the paint room now the old UV's will still exist. This is good for trying out different things with your UV set w/o actually changing anything until you are ready.

10. Move back to the paint room and check your UV's have been updated.

 

**** このページは、未完成です
  公式マニュアル 124ページからの画像と照らし合わせる必要があります


1.8 サンプルUVワークフロー(David Schoneveld)


1.オブジェクトをインポートする

2. UV室に切り替える

(オプション)継ぎ目をクリアして、それ以前にUV処理されていないものや、継ぎ目を維持するには編集されているものが多すぎる場合は、最初から始めます。

  (オプション)自動縫い目はもう1つの良いスタート地点です。 3Dコートは、継ぎ目がどこにあるべきかを最もよく推測しようとします。

(alt 2 optional)Sharp Seamsはもう1つの自動縫い目で、出発点として機械的なオブジェクトに最適です。

3.両方を試して、いつでも継ぎ目を元に戻すかクリアすることができます。

4.端をクリックすると縫い目が作成されます。

Ctrlキーを押しながらクリックするとシームが削除されます

5.形状が広がるのを助けるために、コーナーの端には必ず縫い目をカット/追加してください。 赤や青すぎるエリアを見た場合、そのエリアには折り畳まれていない歪みがたくさんあることを意味します。島を広げるために、より多くの縫い目をカットすることをお勧めします。

6.領域を完全に切り取ると、自動的に新しいUVアイランドが作成され、インターフェイスはそのセクションの新しいカラーパッチで更新されます。
この時点で、UVプレビューアは、実際に展開したときに展開されるものを表示していますが、現在はまだ展開されていません。

7.これで展開をクリックしたので、展開プロセスがどの程度うまく機能したかを確認できます。

8.(オプション)より重要な部分を誇張して拡大したり、島間のスペースを狭くしたりするために、島を少し回転させて拡大縮小することができます。

(オプション)展開を完了するために島の領域を汚すためにブラシを使用してください。

9. UVをメッシュに適用します。 UVレイアウトを編集していますが、まだメッシュに適用していないことに注意することが重要です。 適用せずに輸出する場合
塗料室に戻ると、古いUVはまだ存在します。 これは、準備が整うまで、実際には何も変更せずにUVセットでさまざまなことを試してみるのに役立ちます。

10.塗装室に戻り、UVが更新されたことを確認します。