3D-Coat マニュアル 1 章 SECTION 1 1.2 Retopo ( リトポ ) Room

1.2 The Retopo Room

All Topology creation and modification tools and functions can be found in this Room.  Whether you are fine tuning topology created automatically with 3D-Coat’s AUTOPO routines, creating your model topology from scratch - or adjusting and refining topology started in an external application, you can find what you need in the Retopo Room.

1.2 Retopo ( リトポ ) Room

この Room には、すべてのトポロジ作成および修正ツールと機能があります。 3D-CoatのAUTOPOルーチンを使用して自動的に作成されたトポロジーを調整する、最初からモデルのトポロジーを作成する、または外部アプリケーションで開始されたトポロジーを調整および再調整するなど、Retopo ( リトポ ) Room で必要なものを見つけることができます。


Every Voxel Layer can be worked on separately via the “Retopo Groups” Panel.  These can be created automatically, (when AUTOPO is used), or manually as you isolate different areas of your model for different purposes and topology layouts. Compared to the Voxel Room, the Retopo Room is quite easy to digest - having merely 4 main areas to learn and use:

1) The “Tool Panel” - where you find all of the tools for creating and adjusting topology - as well as the tools for creating UV seams and unwrapping your topology for further modification in the “UV Room”.

2)  The Retopo “Groups Panel” - where you can isolate all of the areas and parts of your model that need specific topology and texturing.

3)  The “UV Preview Panel” - which does just what it says - displays a preview of your UV map.  Don’t mistake this for an area to edit UV’s - this is done in the “UV Room” after a model has been “Merged” into the “Paint Room”.

4)  The “Retopo Menu” - which makes available all of the “Import/Export” functions, “Baking” and “Merging” options - as well as “Saving” and “Restoring” of your specific Retopolgy work.

すべてのボクセルレイヤーは「Retopoグループ」パネルを介して別々に作業することができます。 これらは、(AUTOPOが使用されている場合は)自動的に作成することも、モデルのさまざまな領域を目的やトポロジレイアウトに合わせて分離するときに手動で作成することもできます。 ボクセルルームと比較すると、リトポルームは非常に簡単に消化できます - 学習して使用するには4つの主要な領域しかありません。

1)「ツールパネル」 - トポロジを作成および調整するためのすべてのツールがあり、さらにUVシームを作成したりトポロジを展開して「UVルーム」でさらに修正するためのツールもあります。

2)Retopoの「グループパネル」 - 特定のトポロジとテクスチャリングを必要とするモデルのすべての領域と部分を分離できます。

3)「UV プレビューパネル」 - 名称のまま - あなたのUVマップをプレビューを表示するパネルです。 UVを編集する領域を間違えないでください。これは、モデルが「ペイントルーム」に「マージ」された後の「UVルーム」で行われます。

4)「Retopoメニュー」 - すべての「インポート/エクスポート」機能、「Bake ( ベーキング ) 」および「マージ」オプション、ならびに特定のRetopolgy 作品の「保存」および「復元」を使用可能にします。


Make sure that you also pay close attention to the Options that present themselves in both the “Tool Panel” and the “Tool Parameters Panel” (the top, horizontal panel below the “Menu” area).  The settings that are available for each type of work you are performing automatically change in both Panels.

The Retopo Tools allow you to construct totally new topology by means of working with individual polygonal vertices, polygon edges, polygon faces and polygon “strips” (rows of connected, polygons).

All created topology can automatically be set to “Snap” to the nearest Voxel surface.  Entire loop networks can be created instantly by using a combination of “Through Strokes” and “Freehand Strokes”.

“Circular  Loop Arrays” can also be made with a minimum of effort, by means of “Freehand Strokes”, as well.

The beginnings of true Polygonal Modeling are also beginning to appear, function by function, within the confines of the Retopo Room - as of verison 4 of 3D-Coat.

New “Extrude” and “Bevel” functions allow you to extrude and bevel both edges and faces of your topology - letting you add all new volume and detail to your original or imported models.

また、「ツールパネル」と「ツールパラメータパネル」(「メニュー」領域の下の上部の水平パネル)の両方に表示されるオプションにも細心の注意を払ってください。実行している各作業タイプに使用できる設定は、両方のパネルで自動的に変更されます。

Retopoツールを使用すると、個々のポリゴン頂点、ポリゴンエッジ、ポリゴンフェース、およびポリゴン「ストリップ」(連結されたポリゴンの列)を操作して、まったく新しいトポロジを構築できます。

作成されたすべてのトポロジは自動的に最も近いボクセルサーフェスに「スナップ」するように設定できます。 「Through Strokes」と「Freehand Strokes」を組み合わせることで、ループネットワーク全体を即座に作成できます。

同様に、「フリーハンドストローク」を使用して、「サーキュラーループアレイ」を最小限の労力で作成することもできます。

真の多角形モデリングの始まりは、3Dコートの第4版のように、リトポルームの範囲内で、機能ごとに現れ始めています。

新しい「 Extrude ( 押し出し ) 」および「 Bevel ( ベベル ) 」機能を使用すると、トポロジの端と面の両方を押し出してベベルすることができ、元のモデルまたはインポートしたモデルにすべての新しいボリュームとディテールを追加できます。