3D-Coat マニュアル 5 章 SECTION 1 1.1 全体的な目的と機能

1.1 Overall Purpose & Function

The Retopo Room and the UV Room and its functions are tied together, so that whatever topology is created or edited in the Retopo Room is also reflected in the UV Preview - (which will ultimately become the “permanent” UV Map for your model).

Some parts of the Retopo Room interface change and update to reflect new choices that become available for a given function - dependent on the context of that function.

We will point out these changes when the selection of a tool or function causes them to occur.

Also, many important functions are contained in the “Retopo Menu”.  It is important to know when and why to use these options throughout the entire Retopo/UV Map creation process.


1.1 全体的な目的と機能

リトポルーム と UV ルーム、およびその機能は結び付けられているため、リトポルームで作成または編集されたトポロジは UV プレビューにも反映されます(これが最終的にモデルの「恒久的な」UV マップになります)。

リトポルーム インターフェースの一部は、機能のコンテキストに応じて、特定の機能で使用可能になる新しい選択肢を反映するように変更および更新されます。

ツールや機能の選択によってそれらが発生するとき、これらの変更を指摘します。

また、「リトポメニュー」には多くの重要な機能が含まれています。 リトポ / UV マップ作成プロセス全体を通して、いつ、なぜこれらのオプションを使用するのかを知っておくことが重要です。


Since there are many possible workflow situations which will involve the creation or modification of a model’s topology and its associated UV’s - we will cover the most common ones.

The Viewport in the Retopo Room functions as it does in all other Rooms - and you can use all of the gestural shortcuts and Navigation and Camera controls available in the other Rooms.

When a Retopo function makes use of 3D-Coat Brushes - these familiar controls are adjusted as they are in other Rooms.For numerical control of the Brushes, look to the sliders at the top of the interface.

The Retopo Room and its tools can also be used to modify any topology created automatically through the use of AUTOPO, as well - nothing is set in stone.


モデルのトポロジとそれに関連する UV の作成または変更を伴う、多くのワークフロー状況が考えられるため、最も一般的なものについて説明します。

リトポルームのビューポートは、他のすべてのRoomと同じように機能します。他のRoomsで使用できるすべてのジェスチャショートカットとナビゲーションとカメラのコントロールを使用できます。

リトポ機能が3Dコートブラシを使用する場合 - これらのおなじみのコントロールは他のRoomsと同じように調整されます。ブラシの数値コントロールについては、インターフェイス上部のスライダーを見てください。

リトポルームとそのツールは、AUTOPOを使用して自動的に作成されたトポロジを変更するのにも使用できます。


One model can be composed of many separate “Retopo Groups”.  These Groups may be created simply to designate different components of a model - or to isolate different areas to receive different texture treatments.  They may also be used to contain different topological treatments to be used for different purposes (LOD versions and animated or static versions of a model, for example).

The “Statistics Panel”, located at the bottom of the interface contains a continual readout of your most important model information, as it is updated by your actions in the Retopo Room.  These can help you in locating troublesome n-gons, triangles and give you a complete overview of the total number of polygons composing your model.


1つのモデルは多くの別々の「リトポグループ」で構成できます。 これらのグループは、単にモデルのさまざまなコンポーネントを指定するために、あるいはさまざまなテクスチャ処理を受けるためにさまざまな領域を分離するために作成できます。
それらはまた、異なる目的のために使用されるべき異なる位相的処理を含むために使用されてもよい(例えば、モデルのLODバージョンおよび動画または静的バージョン)。

インターフェースの下部にある「統計パネル」には、リトポルームでの操作によって更新されるため、最も重要なモデル情報が継続的に表示されます。
これらは、面倒な n 角形、三角形の位置を特定するのに役立ち、モデルを構成している多角形の総数の概要を把握するのに役立ちます。