3D-Coat マニュアル 6 章 SECTION 1 1.1 リトポルーム & UVルーム

1.1 Retopo Room & UV Room

Many 3D specialists use only those parts of 3D-Coat which help them do very specific jobs - like creating UV Maps or new topology.  3D-Coat’s UV Room provides a very powerful set of specific tools for performing every type of UV alteration for existing models and maps.

In 3D-Coat, the Retopo Room and the UV Room are closely tied together and most often are used together to produce final UV Maps.

When altering an existing UV Map, small changes to model topology are sometimes desirable - these adjustments being made in the Retopo Room, first,  followed by Unwrapping the modified mesh and bringing the new Map into the UV Room for final island placement and packing.

At any time in the UV Mapping process, new seams can be placed and new maps created - which vary from those layouts made in the Retopo Room.

Before unwrapping, you can specify which unwrapping algorithm you wish to use. There is the older LSCM unwrapping, and the newer ABF++ unwrapping. When you mark a new seam, 3DC unwraps new clusters in real-time and shows you the preview of the unwrapped clusters immediately - so that you can see the degree of distortion for every part. Having this convenient function helps to keep you from forgetting the location of any seam or cluster.

3D-Coat also supports the creation and editing of multiple UV maps on a single mesh.



1.1 リトポルーム & UV ルーム

多くの3Dスペシャリストは、UV マップの作成や新しいトポロジの作成など、非常に特殊な作業を行うのに役立つ3 D-Coat の部分のみを使用しています。 3DコートのUV ルームには、既存のモデルやマップに対してあらゆる種類の UV 変更を実行するための非常に強力な特定のツールが用意されています。

3Dコートでは、リトポルームとUV ルームは密接に結び付けられており、ほとんどの場合、最終的な UV マップを作成するために一緒に使用されます。

既存の UV マップを変更するときは、モデルトポロジーを少し変更することが望ましい場合があります。最初にこれらの調整をリトポルームで行い、続いて変更されたメッシュの展開を行います。

UV マッピングプロセスのいつでも、新しい継ぎ目を配置して新しいマップを作成できます。これは、リトポルームで作成されたレイアウトとは異なります。

展開する前に、どの展開アルゴリズム **** を使用するかを指定できます。 古い LSCM の展開、および新しい ABF ++ の展開があります。 新しいシームをマークすると、3DCは新しいクラスタをリアルタイムでアンラップし、アンラップしたクラスタのプレビューをすぐに表示します。これにより、すべての部分の歪みの程度を確認できます。 この便利な機能を持っていると、シームやクラスターの位置を忘れないようにするのに役立ちます。

3D-Coatは、単一メッシュ上での複数のUVマップの作成と編集もサポートしています。


**** 展開アルゴリズム:3D-Coat 4.8 は、LSCM, ABF, PLANAR, GU がサポートされている