3D-Coat マニュアル 8 章 SECTION 2 1.7 Paint Room Tools (1)

1.7 Paint Room Tools


In the “Paint Room” you have access to a comprehensive set of painting, texturing, adjustment and texture transformation tools. These tools are located in the left side panel. You can also press the “Spacebar” for quick access.

「Paint Room」では、ペイント、テクスチャ、調整、およびテクスチャ変換ツールの包括的なセットにアクセスできます。これらのツールは左側のパネルにあります。すばやくアクセスするために「スペースバー」を押すこともできます


Paint and Material Brush:  This tool works in combination with the 3 Paint Channels, (Depth, Color, Specular), and its effect is influenced by which Alpha shape is chosen from the Brush Alpha panel. If no material is selected, the basic color or colors that are applied are indicated by the 2 color swatches at the top of this tool bar.

ペイントとマテリアルブラシ:このツールは3つのペイントチャンネル(深度、色、鏡面反射)と組み合わせて使用​​でき、その効果はブラシアルファパネルから選択されたアルファ形状によって影響を受けます。材料が選択されていない場合、適用される基本色は、このツールバーの上部にある2つの色見本によって示されます。


If a Material is selected, a combination of interactions occurs, based on the Brush Alpha shape and those Material channels which have textures assigned - as well as which basic Painting Channels you have “turned on”. Tablet response can also be set via the “E” panel - along with various curve and closed spline methods of paint application. (See “The “E” Panel).

マテリアルが選択されている場合は、ブラシアルファシェイプとテクスチャが割り当てられているマテリアルチャンネル、およびどの基本ペイントチャンネルがオンになっているかに基づいて、相互作用の組み合わせが発生します。タブレットの応答は、ペイントアプリケーションのさまざまなカーブおよびクローズドスプラインの方法と共に、「E」パネルからも設定できます。(「Eパネル」を参照)。


Airbrush:  A softer brush which has an “accumulation” coefficient. This brush produces the most profound “dabbed” painting effect when used with the “Paint with dabs” Brush Option selected.

エアブラシ:「累積」係数を持つ、より柔らかいブラシ。このブラシは、「塗りつぶしでペイント」ブラシオプションを選択して使用すると、最も深い「塗り付けられた」ペイント効果が得られます。


Clone Brush:  Like traditional painting applications, this brush “clones” texture from one randomly selected area to another, (“Ctrl-LMB” to set source. See complete description on the next page.

クローンブラシ:従来のペイントアプリケーションと同様に、このブラシはランダムに選択された領域から別の領域にテクスチャを「クローン」します(「Ctrl-LMB」でソースを設定します。次のページの詳細な説明を参照)。


Eraser:  Just like it sounds, but erases all information from whichever basic Paint Channels are enabled, (checked).

消しゴム:聞こえるように、基本的なペイントチャンネルが有効になっているものからすべての情報を消去します(チェックあり)。


Eyedropper:  More powerful than an ordinary eyedropper tool - this one samples the information from all 3 “basic” Paint Channels, (Depth, Color and Specular).

スポイトツール:通常のスポイトツールよりも強力です。これは、3つの「基本的な」ペイントチャネルすべて(深度、色、スペキュラ)からの情報をサンプリングします。


Fill Tool:  Fills contiguous areas of color with either a single Paint value for all 3 basic Paint Channels, (Depth, Color, Specular), or with a selected Material, (which uses up to 3 textures for each of these same channels).

塗りつぶしツール:3つの基本的なペイントチャンネルすべての単一のペイント値(深さ、色、鏡面反射)、または選択したマテリアル(これらの各チャンネルに最大3つのテクスチャを使用)で、連続する色の領域を塗りつぶします。


Color Operations:  This tool has 10 different color adjustment functions which are “Brushed on”, reacting with Alpha and / or choice of “E” panel tool:

色の操作:このツールには10種類の色調整機能があります。これらは Alpha と / または「E」パネルツールを選択して反応します。


De-saturate:  (decrement the chromatic level) When you press “Ctrl” the opposite action is performed, and it increases the saturation of the color.

彩度を下げる:(色レベルを下げる)「Ctrl」を押すと、反対の動作が実行され、色の彩度が上がります。


Saturate:  (increment the chromatic level) When you press “Ctrl” the opposite action is performed, and it de-saturates the color.

彩度:(色レベルを上げる)「Ctrl」を押すと反対の動作が実行され、色が彩度がなくなります。


Darken:  When you press “Ctrl” the opposite action is performed, and it lightens.

暗くする:「Ctrl」を押すと反対の動作が実行され、明るくなります。


Lighten:  When you press “Ctrl” the opposite action is performed and it darkens.

明るくする:「Ctrl」を押すと反対の動作が実行され暗くなります。


Sharpen:  This accentuates the color definition. Use “Ctrl” to smooth.

シャープ:色の定義を強調します。滑らかにするには「Ctrl」を使用します。


Smoothing: This reduces the color definition. Use “Ctrl” to accentuate the color definition.

スムージング:色の鮮明度を下げます。色の定義を強調するために「Ctrl」を使用してください。


Increase hue:  Incremental adjustment of the hue. (use “Ctrl” to decrement the value). The “Transparency” setting influences the degree of hue change.

色相を上げる:色相を少しずつ調整します。 (値を減らすには「Ctrl」を使用してください)。 「透明度」の設定は、色相の変化の度合いに影響します。


Decrease hue:  See above.

色相を下げる:上記参照。


Subst hue:   Substitute the hue in the current layer with the current color swatch.

代替色相:現在のレイヤーの色相を現在の色見本で置き換えます。


Hue&Saturation:   Substitute the hue and saturation from the current layer with the current color swatch. For example, paint on an object using color, then choose the Darken command. Paint again on the object in the same place to see how your current color darkens. Try different color operation modes, as this function is highly dependent on the color channel’s transparency.

色相と彩度:現在のレイヤーの色相と彩度を現在の色見本で置き換えます。
たとえば、色を使用してオブジェクトにペイントしてから、[暗く]コマンドを選択します。現在の色がどのように暗くなるかを確認するために、同じ場所のオブジェクトにもう一度ペイントします。この機能はカラーチャンネルの透明度に大きく依存するため、さまざまなカラー操作モードを試してください。


Magnification or reduction of Layer height:   Choose the operations on the Layer height (increase or decrease). When painting, it is only the current Layer height that is changed. Press “Ctrl” to perform an inverted operation. When using this tool, both “E” panel functions and the selected Material are taken into account. Use the “Degree of change” slider to limit the amount of change.

レイヤーの高さを拡大または縮小する:レイヤーの高さに対する操作を選択します(増加または減少)。ペイントするとき、変更されるのは現在のレイヤーの高さだけです。反転操作を実行するには、Ctrlキーを押します。このツールを使用すると、「E」パネルの機能と選択した材料の両方が考慮されます。変化量を制限するには、「変化度」スライダを使用します。


Shift Layer in tangent space:   This tool lets you smudge, collapse and expand the area under your brush. All operations will be applied in screen space, so you should try to center the area to be modified in the best view position. This tool is intended to move only small details in the Layer.
NOTE:   You must click the LMB to apply the last two operations.

tangent space でレイヤーをシフト:このツールを使用すると、ブラシの下の領域を滲ませたり折りたたんだり広げたりできます。
すべての操作は画面スペースに適用されますので、変更する領域を最適な表示位置にセンタリングするようにしてください。このツールは、レイヤー内の細部のみを移動することを目的としています。
注:最後の2つの操作を適用するには、LMBをクリックする必要があります。


Clone Brush: This tool can also be considered a “Texture Adjustment” tool, and it has quite a few options for use, so please read and test it out carefully to learn more about it.
 Press “Ctrl-LMB” to mark a source point for copying, then paint using the LMB. You can clone your texture, not only with a standard Brush Alpha, but also with the frame and contour Brush functions - (press “E” for Brush functions). There exist a number of methods for cloning:

クローンブラシ:このツールは「テクスチャ調整」ツールと見なすこともできます。使用するためのオプションはかなりたくさんあります。詳細については、よく読んでテストしてください。
 「Ctrl-LMB」を押してコピー元のポイントをマークしてから、そのLMBを使ってペイントします。標準のブラシアルファだけでなく、フレームと輪郭のブラシ機能を使ってテクスチャを複製することができます - (ブラシ機能の場合は“ E”を押します)。クローニングにはいくつかの方法があります。


Translation:  In this mode, press “Ctrl+LMB” to select the source point.

変換:このモードでは、「Ctrl + LMB」を押してソースポイントを選択します。


Dx: The horizontal shift of source point.

Dx:ソースポイントの水平方向のシフト


Dy: The vertical shift of source point.

Dy:ソースポイントの垂直方向のシフト。


Mirroring: Copying with mirror-reflection of a plane. Press “Ctrl+LMB” to select the point for the plane to go through.

ミラーリング:平面の鏡面反射でコピーします。「Ctrl + LMB」を押して平面が通過する点を選択します


Inversion: Copying with inversion against the point.
Press “Ctrl+LMB” to mark the center point of inversion:
Center X and Center Y – positions of pivot point on screen. Press “Ctrl+LMB” in the corresponding places to change it.

反転:ポイントを反転してコピーします。
反転の中心点をマークするには、Ctrl + LMBを押します。
中心Xと中心Y  - 画面上のピボットポイントの位置。対応する場所で「Ctrl + LMB」を押して変更します。


Clone sector: Copy a sector rotated at a selected angle against the pivot point. Press “Ctrl+LMB” to mark the rotation center point. This mode can be used to multiply a pattern drawn in one sector all around. Center X and Center Y are the positions of the control point on the screen. To change its position, press “Ctrl+LMB” in corresponding place.

クローンセクタ:ピボットポイントに対して選択した角度で​​回転したセクタをコピーします。 「Ctrl + LMB」を押して回転中心点をマークします。このモードは、1つのセクターに描かれたパターンを一周するために使用できます。中心Xと中心Yは、画面上のコントロールポイントの位置です。位置を変更するには、対応する場所で「Ctrl + LMB」を押します。


Number of sectors: Number of sectors when cloning a pattern in a sector.

セクタ数:セクタ内のパターンを複製するときのセクタ数。


Counter clockwise:  When enabled, the sector will be copied counter- clockwise.

反時計回り:有効にすると、セクタは反時計回りにコピーされます。


Symmetrical copy: Symmetrical copy lets you to copy a surface from one side of a model to make it symmetrical. Press “S” and activate symmetry before using this tool.
This tool can be used on any of the three axes to copy symmetry.(Image left)

対称コピー:対称コピーを使用すると、モデルの片側からサーフェスをコピーして対称にすることができます。このツールを使用する前に「S」を押して対称性を有効にしてください。
このツールは、対称性をコピーするために3つの軸のいずれにも使用できます。(公式マニュアル p.145 Symmetrical copy の図 参照)


Copy using Brush:  This lets you copy using topological symmetry. You should set up topological symmetry before using this tool. Topological symmetry can be defined in the Topological symmetry tool by selecting two symmetrical faces.

ブラシを使用してコピーする:これを使用すると、位相対称を使用してコピーできます。このツールを使用する前に、位相対称性を設定する必要があります。トポロジカル対称は、2つの対称面を選択することによってトポロジカル対称ツールで定義できます。


Transform/copy tool:  Drag the frame and select an area to be transferred. The frame acquired can be dragged, or rotated. Use “Shift” to preserve proportions.

変形 / コピーツール:フレームをドラッグして、転写する領域を選択します。取得したフレームはドラッグまたは回転できます。プロポーションを維持するには「Shift」を使用してください。


Use “Ctrl” to drag vertices independently of each other.
Press “Esc” to cancel the transformation and “Enter” to apply it. This mode is good to use in combination with the Rectangle, Circle and Curve painting methods
 (press “E” to open the draw types menu).
The border width determines the edge softness when transforming. By disabling channels (Depth, Diffuse, Specular) you can limit the channels that are affected. In the transform mode the surface area is erased from its old location and copied onto the new one.

変換をキャンセルするには[Esc]を押し、適用するには[Enter]を押します。このモードは、四角形、円、曲線の描画方法と組み合わせて使用​​すると便利です。
 (「E」を押して、描画タイプメニューを開きます)。
境界線の幅は、変換時のエッジの柔らかさを決定します。チャンネルを無効にすることで(深さ、使用、スペキュラ)、影響を受けるチャンネルを制限できます。変換モードでは、表面領域は古い位置から消去され、新しい位置にコピーされます。


In order to simply copy without deleting, do not check the “Erase old position” option. It is possible to transform whole block of visible Layers and paste them merged or separately. You can select what to copy, not only with the Rectangle tool, but also by using the freehand selection tool, and others. The options for this tool are as follows:

削除せずに単純にコピーするには、[古い位置を消去]オプションをオンにしないでください。表示されているレイヤーのブロック全体を変換し、それらを結合してまたは別々に貼り付けることができます。四角形ツールだけでなく、フリーハンド選択ツールなどを使用して、コピーするものを選択できます。このツールのオプションは次のとおりです。


Depth modulator: Additional depth modulator for the transformed area.

深度モジュレータ:変換領域用の追加の深度モジュレータ。


Opacity modulator: Additional opacity for the transformed area.

不透明度モジュレータ:変形領域の追加の不透明度。


Specular modulator: Additional specular modulator for transformed area.

スペキュラモジュレータ:変換領域用の追加スペキュラモジュレータ。


Export: Export selection to a .PSD file.

エクスポート:選択を .PSD ファイルにエクスポートします。

Import: Import a selection from a .PSD file.

インポート:.PSD ファイルから選択をインポートします。


Edit: Edit image with an external editor that supports .PSD files. By default it is Adobe Photoshop.

編集:.PSDファイルをサポートする外部エディタで画像を編集します。デフォルトでは Adobe Photoshop です。


Save:  Save transform parameters and image to InstallDir \User- Data\StoreData\Rects\

保存:変換パラメータと画像をInstallDir \ User-Data \ StoreData \ Rects \に保存します。


Load: Load transform parameters.

ロード:変換パラメータをロードします。


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