3D-Coat マニュアル 8 章 SECTION 2 1.1 Primary Painting Parameters ー 1.6 Custom Color Palettes

1.1 Primary Painting Parameters

Painting with Color When no material is selected, you can paint with basic color or randomly with the 2 colors chosen from the main Color Swatches. You can also paint with a random blend of colors, chosen between those 2 swatches. Invoke the Color Pop-up with the “C” key, where all of these modes are available. Painting with Specular The degree of shininess that you wish to paint with, for Alpha Controlled application, or for Specular mapping contained in a Material, is adjusted with this Popup panel. Use these functions to turn off Specular painting, to adjust the intensity of the effect, or to add a Blending amount to your Specular map or “flat” Specular application, when no map is found. Press “R” on your keyboard to bring this panel to the front.


1.1 主なペインティングパラメータ

カラーでペイントするマテリアルが選択されていない場合は、基本カラーでペイントするか、メインのカラースウォッチから選択した2色でランダムにペイントすることができます。
また、2つの色見本から選択した色をランダムに混ぜてペイントすることもできます。 「C」キーを押してカラーポップアップを呼び出します。
ここでは、これらすべてのモードが使用可能です。
スペキュラでペイントする Alpha Controlled アプリケーション、またはマテリアルに含まれるスペキュラマッピングでペイントしたい光沢度は、このポップアップパネルで調整します。
これらの機能を使用して、スペキュラペイントをオフにしたり、効果の強さを調整したり、マップが見つからないときにスペキュラマップまたはフラットなスペキュラアプリケーションにブレンド量を追加したりできます。 キーボードの「R」を押してこのパネルを前面にします。



Painting with Depth

Depending on which texturing method you have chosen, painting in the Depth channel produces different information when producing its corresponding texture maps.  When painting on a “Viewport Mesh” - as is the case with the Micro-Vertex method, real displacement is being applied to that mesh - which will ultimately translate into “real” displacement maps during the export process.

When painting on a Per-Pixel mesh, the primary Depth information is for the purpose of creating Normal or Bump maps - (although there is an option for creating a Displacement map).


Painting with Depth

選択したテクスチャリング方法に応じて、Depth チャンネルでペイントすると、対応するテクスチャマップを作成するときに異なる情報が表示されます。
Micro-Vertex 法の場合のように、「Viewport Mesh」にペイントすると、実際のディスプレイスメントがそのメッシュに適用されます。これは、エクスポートプロセス中に「real」ディスプレイスメントマップに変換されます。

Per-Pixel mesh でペイントする場合、主な Depth 情報は法線マップまたはバンプマップを作成するためのものです - (ディスプレイスメントマップを作成するためのオプションはありますが)。



1.2 Painting With Materials

All 3 Paint Channels, when enabled, will react with any Material that is currently selected from the Materials Panel. Every Material can contain a separate texture for each of its channels - Color, Depth and Specular. If no Material is selected, (disable the use of Materials by clicking the large “X” in the Materials Panel), then each Paint Channel will respond based upon which Brush Alpha has been selected.

New Materials can be added to an existing Material Folder simply by clicking on the large “+” icon in the Material Panel. The thumbnail image of each new material is created based upon which texture image you select for that Material’s “Color” channel.

New Material Folders can be created or loaded by pressing the small “Down Arrow” at the top right of the Material Panel and selecting either the “Add new folder” or “Add existing folder” options.


1.2 Painting With Materials

3つのペイントチャンネルすべてを有効にすると、現在マテリアルパネルから選択されているマテリアルと反応します。
すべてのマテリアルには、各チャンネル(カラー、深度、スペキュラ)に別々のテクスチャを含めることができます。
マテリアルが選択されていない場合(マテリアルパネルの大きい「X」をクリックしてマテリアルの使用を無効にする)、各ペイントチャンネルは選択されたブラシアルファに基づいて応答します。

新しいマテリアルは、マテリアルパネルの大きい「+」アイコンをクリックするだけで既存のマテリアルフォルダに追加できます。
新しいマテリアルのサムネイル画像は、そのマテリアルの「カラー」チャンネルに選択したテクスチャ画像に基づいて作成されます。

新しいマテリアルフォルダは、マテリアルパネルの右上にある小さな「下矢印」を押して、「新しいフォルダを追加」または「既存のフォルダを追加」オプションを選択することで作成またはロードできます。



1.3 Painting Shortcuts

Some artists like to paint and texture with as much “blank” screen space as they can get. They dislike the clutter of many interface elements - and 3D-Coat allows you to work in just this way. Just hide those elements of the interface that you find distracting and use keyboard shortcuts that give you access to the tools you need, only when you actually need them.

One of the most convenient “Pop-Up” tool panels is the “Tool/Color” panel. It contains all of the Painting Tools from the left tool panel, in addition to a handy color wheel.

Paint and texture, freely, and press the “Spacebar” when you need to change to a different Paint tool or color.

To access the Main Paint Functions panel, just press “~” on your keyboard to bring it to the front of your work space - right at your cursor location.


1.3 Painting Shortcuts

何人かの芸術家は彼らが得ることができるのと同じくらい多くの「空白の」スクリーンスペースでペイントし、そしてテクスチャリングするのが好きです。
彼らは多くのインターフェース要素の雑然とを嫌います - そして3D-Coatはあなたがまさにこのように働くことを可能にします。
あなたが気を散らすのを見つけ、あなたが実際にそれらを必要とするときだけ、あなたがあなたが必要とするツールへのアクセスをあなたに与えるキーボードショートカットを使用するインターフェースのそれらの要素を隠しなさい。

最も便利な「ポップアップ」ツールパネルの1つは「ツール / カラー」パネルです。それは便利なカラーホイールに加えて、左のツールパネルからすべてのペイントツールを含みます。

別のペイントツールや色に変更する必要がある場合は、自由にペイントしてテクスチャを作成し、[スペースバー]を押します。

Main Paint Functions パネルにアクセスするには、キーボードの「〜」を押して作業スペースの前面、つまりカーソルの位置に移動します。



1.4 The Color Picker

There are 5 flavors to choose from, as shown at left. These are made available by left clicking on the color swatches in the top left of the main Paint Tool Panel. The pickers work just like their equivalents in other mainstream painting applications.


1.4 The Color Picker

左図のように、5つのフレーバーから選択できます。これらは、メインのペイントツールパネルの左上にある色見本を左クリックすると利用できます。
ピッカーは、他の主流のペイントアプリケーションと同等の働きをします。



1.5 The Color Image Window

The exception is the “Image Color Picker”, which allows you to assign an image of your choice - from which you can choose any hue present in the image for painting. This is also quite handy for keeping a reference image open at all times during sculpting or painting operations. You can manipulate which portion of this image is visible, and its position in the window, with the 3 controls just underneath it and to the left of the image window. Select the image of choice with the “Select” button or “Paste” the image from your Clipboard.  Once used, an image becomes available via the “drop down arrow” to the right of the image name.


1.5 The Color Image Window

例外は、「Image Color Picker」です。これを使用すると、選択したイメージを割り当てることができます。そこから、ペイントするイメージ内に存在する任意の色相を選択できます。これは、彫刻やペイント操作中に参照画像を常に開いたままにしておくのにも非常に便利です。
この画像のどの部分が表示されているか、およびウィンドウ内での位置は、その真下および画像ウィンドウの左側にある3つのコントロールで操作できます。
「Select」ボタンで選択したい画像を選択するか、クリップボードから画像を「Paste」します。
いったん使用されると、画像は画像名の右側にある「ドロップダウン矢印」から利用可能になります。



1.6 Custom Color Palettes

Create your own custom color palettes via the “Windows/Popups/Color Palette” menu. (you can assign a keyboard shortcut for this). Right click on any color to Delete, Insert or Edit any color using the Color Picker.

New Color Palettes can be created and saved for later access - these are stored in the main 3D-Coat folder, subfolder.

“Palettes”. Once stored, these palettes will always be available in the list - accessible through the “drop down arrow” menu.


1.6 Custom Color Palettes

Windows / Popups / Color Palette」メニューからあなた自身のカスタムカラーパレットを作成してください。 (これにキーボードショートカットを割り当てることができます)。
カラーピッカーを使用して任意の色を削除、挿入または編集するには、任意の色を右クリックします。

新しいカラーパレットを作成して後でアクセスするために保存することができます - これらはメインの 3D-Coat フォルダ、サブフォルダに保存されています。

「Palettes」一旦保存されると、これらのパレットは常にリストで利用可能になります - 「ドロップダウン矢印」メニューを通してアクセス可能です。



NOTE: To disable the use of Color, as defined by the Color Swatches, Right click on the Color Swatch - and an “X” will appear over the Color Swatch, informing you that you are no longer influencing painting with these colors.


注:色見本で定義されているように、色の使用を無効にするには、色見本を右クリックします。色見本の上に「X」が表示されます。