3D-Coat マニュアル 7 章 SECTION 1 1.1 移動 ー 1.10 スムース

The Tweak Room tools represent a basic, but powerful means to perform both major and minor alterations to an existing “Merged” Retopo mesh.  All modifications take place without adding any new topology.

Use the Brushes and Alphas along with all the Options in the “Brush Options” Panel to perform the Tweak functions.


Tweak Roomツールは、既存の「Merged」リトポメッシュに大きな変更と小さな変更の両方を実行するための基本的な、しかし強力な手段を表しています。 すべての変更は、新しいトポロジを追加せずに行われます。

「ブラシオプション」パネルのすべてのオプションと一緒にブラシとアルファを使用して、微調整機能を実行します。



1.1 Move

Works just like the Voxel Move tool.  Movements are based on the size of the Brush - which can be made “on the fly”.  Use this tool to perform major adjustments to your mesh.  Try to avoid stretching an area of polygons excessively, especially creating long, thin polygons (press “W” to see the wireframe) - since this will cause unwanted texture distortions in your “Merged” model, and will require major alterations in your UV Map.


1.2  Select / Move

Actually, this tool allows you to define and refine a selected area of your mesh before you apply either the Move, Scale or Rotate function to that area.  You can use standard Brush Alphas to define the selected region - or use rectangular selection.

A number of commands exist in the “Tool Options” panel to modify the selected area - making this tool a very precise means of altering your mesh, as well as the means to “Save” and “Load” selection areas.


1.3  Drag Points

A versatile tool which allows you to use Brush size to place “Dots” (areas of influence - or soft selection) that work in opposition to “freeze” dots - giving you the ability to adjust only specific portions of the mesh while the freeze dots (all dots except the finally selected dot) keep those portions of the mesh from moving.

The size of each dot determines the region of influence or non-influence.

The soft selection area is defined by the “Edge Hardness” slider.

You can “Move, Scale or Rotate” the unfrozen areas (defined by the selected dot) by first selecting the function and then Left-Click dragging on this dot.

This tool is especially well suited to performing the posing (bending) of organic limbs or appendages of any kind.


1.4  Draw

Works like the Surface “Draw” tool, except that polygons are stretched to make the alteration.  The size, depth and nature of the Brush and its Alpha shape determine the action of the tool.

Use the “Ctrl” and “Shift” modifiers to apply an inversion or smoothing action to this tool.


1.5  Collapse

This tool draws areas of the mesh closer together in a very precise fashion, without raising or lowering the affected area.  The size, depth and nature of the Brush Alpha effect the distance of the mesh translation.

Use the “Ctrl” modifier to invert the action of the tool - and the “Shift” modifier to perform a relaxation of the mesh.


1.6  Expand

Works precisely as an inverted version of the “Collapse” tool.


1.7  Shift

This tool slides and pushes a portion of the mesh in one direction along the plane of the existing mesh surface.  It acts like a 2 dimensional “wave” of sorts. Use the “Ctrl” modifier to “repel” the mesh away from the Brush cursor, in every direction - and use the “Shift” modifier to relax areas of the mesh.

The tool is affected by Brush size and depth but not Alpha shape or other Brush Options.


1.8  Smudge

Works similarly to the Shift tool, but tends to indent the mesh near the edges of the Brush.

Use the “Ctrl” modifier to invert the action and the “Shift” modifier to relax areas of the mesh.

This tool is only affected by the size and depth of the Brush.


1.9  Flatten

Works quite similarly to the “Flatten” tool in Surface mode. Repeated movements of the brush over an area tend to produce a general flattening - similar to the effect produced by a blacksmith’s hammer.


1.10  Smooth

Overall, this tool performs a mesh relaxation - lessening the distance between adjoined vertices as the tool passes over them.



1.1 移動

ボクセル移動ツールと同じように機能します。 動きはブラシのサイズに基づいています - それは「オンザフライ」で行うことができます。 このツールを使用してメッシュを大幅に調整します。 ポリゴンの領域を過度に引き伸ばさないようにしてください。特に長くて細いポリゴンを作成する場合(ワイヤフレームを見るには「W」を押す) - これは「Merged」モデルで不要なテクスチャ歪みを引き起こし、UVマップの大幅な変更が必要になります。


1.2 選択 / 移動 ****

実際、このツールを使用すると、移動、拡大縮小、または回転機能をその領域に適用する前に、メッシュの選択した領域を定義および定義することができます。標準のブラシアルファを使用して選択した領域を定義することも、長方形選択を使用することもできます。

[ツールオプション]パネルには、選択した領域を変更するためのコマンドが多数あります。このツールは、メッシュを変更する非常に正確な手段であり、選択領域を[保存]および[ロード]するための手段です。


1.3 ドラッグポイント ****

ブラシサイズを使用してドットを固定するのとは反対に機能する「ドット」(影響のある範囲、つまり柔らかい選択範囲)を配置することができる多目的ツール - 固定されたドットでメッシュの特定部分のみを調整できます。 (最終的に選択されたドットを除くすべてのドット)は、メッシュのそれらの部分が動くのを防ぎます。

各ドットのサイズは、影響のある領域または影響のない領域を決定します。

ソフト選択範囲は、「Edge Hardness」スライダで定義されています。

最初に機能を選択してから、この点を左クリックしてドラッグすると、固定されていない領域(選択した点で定義される)を「移動、拡大縮小、または回転」できます。

このツールは、有機的な四肢やあらゆる種類の付属肢のポーズ(曲げ)を行うのに特に適しています。


1.4 ドロー

変更を加えるためにポリゴンが引き伸ばされることを除いて、Surfaceの「Draw」ツールのように機能します。 ブラシのサイズ、深さ、性質、そしてそのアルファ形状によって、ツールの動作が決まります。

このツールに反転またはスムージングアクションを適用するには、[Ctrl]および[Shift]修飾子を使用します。


1.5 絞り込み

このツールは、影響を受ける領域を上げたり下げたりせずに、メッシュの領域を非常に正確な方法で互いに近づけるように描画します。 ブラシアルファのサイズ、深さ、および性質は、メッシュ移動の距離に影響します。

ツールの動作を反転させるには「Ctrl」修飾子を使用し、メッシュの緩和を実行するには「Shift」修飾子を使用します。


1.6 拡げる

「折りたたみ」ツールの反転バージョンとして正確に機能します。


1.7 表面移動

このツールは、既存のメッシュサーフェスの平面に沿って一方向にメッシュの一部をスライドさせて押します。 それはある種の2次元の「波」のように振る舞います。 「Ctrl」モディファイアを使用してメッシュをブラシカーソルからあらゆる方向に「はね」、「Shift」モディファイアを使用してメッシュの領域を緩和します。

このツールは、ブラシのサイズと深さの影響を受けますが、アルファシェイプや他のブラシオプションには影響されません。


1.8 後空間移動

シフトツールと同様に機能しますが、ブラシのエッジの近くでメッシュをインデントする傾向があります。

アクションを反転するには「Ctrl」修飾子、メッシュの領域を緩和するには「Shift」修飾子を使用します。

このツールは、ブラシのサイズと深さによってのみ影響を受けます。


1.9 平坦化

Surfaceモードの「Flatten」ツールとまったく同じように機能します。 ある領域の上でブラシを繰り返し動かすと、鍛冶屋のハンマーによる効果と同じように、全体的に平らになります。


1.10 スムース

全体として、このツールはメッシュ緩和を実行します。ツールが頂点を通過するときに、隣接する頂点間の距離が短くなります。


**** 3D-Coat 4.8 では、1.2 Select / Transform 選択 / 変形 となっている
**** 3D-Coat 4.8 では、1.3 ドラッグポイントは廃止されている