3D-Coat マニュアル 1 章 SECTION 3 1.2 ブラシ (Brush Alphas)

1.2 Brush Alphas

3D-Coat’s Brushes can be given a “profile” by means of the Brush Alpha Panel.  These are default or custom made greyscale “height maps” which affect both the depth of the Brush application, but the shape of the “bristles”, as well.  Brush Alphas can also be constructed from 3D .obj files - extracting the view-based height map from the model.

Brush Alpha Right-Click Options:

Right clicking on any unselected Brush alpha invokes a comprehensive list of alpha editing functions.

Brush Settings: Opens the “Brush Options” panel.

Delete brush: Deletes the selected Brush alpha.

Save to PSD/TIF: Saves the selected Brush alpha to either file format. .PSD is more intuitive, while .TIF is more precise, giving you more channels.

to save and manipulate elsewhere. .TIF can contain 7 channels - RGB, alpha, height, specular and the “Erase mask”.

Load from PSD/TIF: This replaces the alpha that has been right- clicked on with an of your choice, save in either the .psd or .tif for- mats. To create a brush in a 2D painting application, you must have 4 layers each corresponding with the 4 main channels of a brush in 3DC, they are: Color, Height Map, Specular and Erase Mask.

If all the .tif channels are used, they will all be imported and used according to the table below. If you only use some of the available channels, those you do im- port will also be used according to the table below.

1 CH: A&H
2 CH: 1 – A 2 –H
3 CH: 1, 2, 3 – RGB, 2 – A, H
4 CH: 1, 2, 3 – RGB, 4 – A, H
5 CH: 1, 2, 3 – RGB, 4 – A, 5 – H
6 CH: 1, 2, 3 – RGB, 4 – A, 5 – H, 6 – Spec
7 CH: 1, 2, 3 – RGB, 4 – A, 5 – H, 6 – Spec, 7 – Erase mask

Edit in external editor: Creates a “live” connection between 3D-Coat and the external editor you have specified in the “Preferences” section. The default editor is Photoshop. Selecting this option opens the specified editor and any changes that you make and save from the editor are automatically loaded back into 3D-Coat.

Each brush includes 4 Layers: In 3D-Coat, the Layers that are imported and used arrange themselves into Color, HeightMap, Specular and EraseMask. The order of these Layers, in the external editor, are important. Looking at each of these individually:

Color: This contains the Brush color as well as its corresponding Transparency mask. This mask affects the Specular Layer, as well.

HeightMap: Depth is synonymous with this definition. The “zero” height of this Layer corresponds to “middle gray” or (127, 127, 127). Darker values correspond to concave area and lighter values correspond to convex areas.

Specular: White represents maximum specularity. Black represents absolutely no specularity, with shades of gray representing intermediate values. The Color Layer mask also interacts with this Layer.

EraseMask: This Layer is used to create Brush alphas that ignore certain values, in other layers, while painting.
Remember that this mask affects the lowest Layer in the list.

Edit as 16 bit TIF:  This allows you to save in 16 bit format, rather than 8 bit. Using this option causes the Brush alpha to be saved as a .psd file, allowing it to be reloaded automatically, each time it is edited and saved in the external editor.

NewFolder, (etc.): This option will allow you to copy the Brush alpha, (that you right-click on), to a folder named in the “Folder List” that you have previously defined. All the “New folder” names you have defined will appear here.

Brush Alpha Drop-Down Menu:
A set of functions allowing you to view and change the current Brush Settings, Add and Create new Brush Folders, Add Brush “Packages” - as well as choose a display size for your Brush Alphas.


1.2 ブラシ (Brush Alphas)

3Dコートのブラシには、ブラシアルファパネルを使って「プロファイル」を付けることができます。 これらはデフォルトまたはカスタムメイドのグレースケール「高さマップ」で、ブラシアプリケーションの奥行きだけでなく「剛毛」の形状にも影響します。 ブラシアルファは3D .objファイルから構築することもできます - モデルからビューベースの高さマップを抽出します。

ブラシアルファ右クリックオプション:

選択されていないブラシアルファを右クリックすると、アルファ編集機能の包括的なリストが表示されます。

ブラシ設定:「ブラシオプション」パネルを開きます。

ブラシを削除:選択したブラシアルファを削除します。

PSD / TIFに保存:選択したブラシアルファをどちらかのファイル形式に保存します。 .PSD はより直感的ですが、.TIFはより正確で、より多くのチャンネルを提供します。

保存して他の場所で操作する。 .TIFは7チャンネル -  RGB、アルファ、高さ、鏡面反射と「消去マスク」を含むことができます。

PSD / TIFからロード:これは右クリックされたアルファをあなたが選択したものに置き換え、.psdまたは.tif形式で保存します。 2Dペイントアプリケーションでブラシを作成するには、3DCのブラシの4つのメインチャンネルにそれぞれ対応する4つのレイヤーが必要です。それらは、カラー、高さマップ、スペキュラー、および消去マスクです。

すべての.tifチャンネルが使用されている場合、それらは以下の表に従ってインポートされ使用されます。利用可能なチャンネルの一部だけを使用している場合は、インポートしたチャンネルも下の表に従って使用されます。

1 CH:A&H
2 CH:1  -  A 2 –H
3 CH:1、2、3  -  RGB、2  -  A、H
4 CH:1、2、3  -  RGB、4  -  A、H
5 CH:1、2、3  -  RGB、4  -  A、5  -  H
6 CH:1、2、3  -  RGB、4  -  A、5  -  H、6  - スペック
7 CH:1、2、3  -  RGB、4  -  A、5  -  H、6  - スペック、7  - 消去マスク

外部エディタで編集:3D-Coatと「環境設定」セクションで指定した外部エディタとの間に「ライブ」接続を作成します。デフォルトのエディタはPhotoshopです。このオプションを選択すると、指定したエディタが開き、エディタから加えた変更は自動的に3D-Coatにロードされます。

各ブラシには4つのレイヤーがあります。3Dコートでは、インポートされて使用されるレイヤーは、カラー、高さマップ、スペキュラー、および消去マスクに配置されます。 外部エディタにおけるこれらのレイヤーの順番は重要です。 これらをそれぞれ個別に見てください。

色:これは、ブラシの色とそれに対応する透明度マスクを含みます。 このマスクは鏡面反射層にも影響します。

HeightMap:Depthはこの定義と同義です。 このレイヤーの「ゼロ」の高さは、「ミドルグレー」または(127、127、127)に対応します。 より暗い値は凹面領域に対応し、より明るい値は凸面領域に対応する。

スペキュラ:白は最大のスペキュラリティを表します。 黒は中間値を表す灰色の濃淡で、全く鏡面反射がないことを表します。 カラーレイヤーマスクもこのレイヤーと相互作用します。

EraseMask:このレイヤーは、ペイント中に他のレイヤーで特定の値を無視するブラシアルファを作成するために使用されます。
このマスクはリストの一番下のレイヤーに影響することを忘れないでください。

16ビットTIFとして編集:これにより、8ビットではなく16ビット形式で保存できます。 このオプションを使用すると、ブラシアルファは.psdファイルとして保存され、外部エディタで編集および保存されるたびに自動的に再読み込みされます。

NewFolder、(etc.):このオプションはあなたが(あなたが右クリックした)Brushアルファをあなたが以前に定義した“フォルダリスト”で名付けられたフォルダにコピーすることを可能にします。 定義したすべての「新しいフォルダ」の名前がここに表示されます。

ブラシアルファドロップダウンメニュー:
現在のブラシ設定の表示と変更、新しいブラシフォルダの追加と作成、ブラシ「パッケージ」の追加、およびブラシアルファの表示サイズの選択を可能にする一連の機能。