3D-Coat マニュアル 6 章 SECTION 1 1.3 ツールと機能 - コマンド

1.3  Tools & Functions - Commands

Clear clusters: Clears all UV clusters (also called UV islands) and seams.

Clear seams: Clears only the seams of the current mesh.

Auto seams: This function is mostly selfexplanatory. It will essentially create seams automatically with a “best guess” on what edges to select as the seams.

Unwrap:  Fits all clusters into the UV space.

Pack UV:  This will pack all unwrapped UV clusters onto the UV map, according to a guide “rectangle” which you define. When this operation is complete, you can then edit the islands on the UV map. At this point you can perform many essential functions which require a UV map.

Update Islands:  When you have an existing island, and further mark a seam on that island causing it to become two, you will need to perform the “Update Islands” command to carry that information to the UV Preview Panel so that you will then have those two UV islands selectable, in the UV Preview Panel.

Apply UV-set:  Applies the current Unwrapping scheme to the current Retopo mesh.

Save/Load:  You can also save and load seam and cluster information of the current scene so it can be edited later. Note that this does NOT export or import a UV map.



1.3 ツールと機能 - コマンド

クラスタをクリア:すべてのUVクラスタ(別名UVアイランド)とシームをクリアします。

シームをクリア:現在のメッシュのシームのみをクリアします。

自動シーム:この機能はほとんど自己表示的です。 それは本質的にどのエッジをシームとして選択するかについての「最良の推測」で自動的にシームを作成します。

ラップ解除:すべてのクラスタをUV空間に合わせます。

UVをパック:これは、定義したガイド「長方形」に従って、ラップされていないすべてのUVクラスターをUVマップにパックします。 この操作が完了したら、UVマップ上の島を編集できます。 この時点で、UVマップを必要とする多くの重要な機能を実行できます。

島の更新:既存の島があり、さらにその島の継ぎ目を2つにする場合は、「島の更新」コマンドを実行してその情報をUVプレビューパネルに表示する必要があります。 これら2つのUVアイランドは、UVプレビューパネルで選択可能です。

UVセットを適用:現在のアンラッピングスキームを現在のRetopoメッシュに適用します。

Save / Load:現在のシーンのシームとクラスタ情報を保存してロードして後で編集できるようにすることもできます。 これはUVマップをエクスポートまたはインポートしないことに注意してください。