3D-Coat マニュアル 1 章 SECTION 2 1.3 Reference images / 参照画像
1.3 Reference Images
There are 2 different kinds of Backgrounds: those which simply fill the background of the 3D viewport, (and stretch to fill, if needed) - and those that are set up manually for use as sculpting or painting reference images.
Viewport Background: Select Use background image and choose your image from the opening dialog. The default image is a starfield.
Reference Images: The 3 bottom choices allow you to pick 3 separate images - 1 for each view axis, X,Y and Z.
Edit image placement: When selected, this option provides each image plane on each axis with a Transform widget and accompanying dialog settings for adjusting its position, scaling, rotation and view opacity.
1.3 Reference images / 参照画像
背景には2つの異なる種類があります。単に3Dビューポートの背景を塗りつぶす(そして必要に応じて塗りつぶすために引き伸ばす)ものと、参照画像を彫刻またはペイントするために手動で設定されるものです。
Viewport Background / 背景画像を使用 ****:背景画像を使用を選択し、開くダイアログから画像を選択します。 デフォルトの画像は starfield です。
Reference Images / 参照画像 ****:下から3つの選択肢で、3つの別々の画像を選択できます - 各表示軸、X、Y、Zに1つ。
Edit image placement / 画像の配置を編集:選択すると、このオプションは各軸上の各画像平面に、その位置、拡大縮小、回転、ビューの不透明度を調整するための変換ウィジェットとそれに付随するダイアログ設定を提供します。
**** Viewport Background / 背景画像を使用:3D-Coat 4.8 では
Use Background Image / 背景画像を使用
トップメニューの右側 [Camera] > Background > Use Background Image
Use Environment Image / パノラマ画像を使用
トップメニューの右側 [Camera] > Background > Use Environment Image
となっている
**** Reference Images / 参照画像:3D-Coat 4.8 では
トップメニューの右側 [Camera] > Background > Ref image for x-axis
トップメニューの右側 [Camera] > Background > Ref image for y-axis
トップメニューの右側 [Camera] > Background > Ref image for z-axis
****
解説
3D-Coat 4.8 には、Paint over the reference という項目がある(Edit image placement / 画像の配置を編集の下)。
参照画像に直接ペイントができる。
参照画像を削除する事はできないらしい。
Reference images パネル (Edit image placement を選ぶと表示される) の Show / Hide を使う。
[Solved] How to delete a reference image ?
解説動画